سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پرورشی

اگر ما والدین منصفانه رفتارهای خود را قضاوت کنیم، متوجه می شویم بیشتر مشکلاتی که با نوجوان مان داریم، به مدت ها قبل و سهل انگاری مان در تربیت برمی گردد به این که برای بچه ها وقت نگذاشته ایم، از آن ها فاصله گرفته ایم و کم کم هم زمان با بزرگ تر شدن آن ها، این تغییرات تدریجی رفتار ما، بین مان فاصله انداخته است. او هم در این مدت با تغییرات بسیار تدریجی بلوغ دچار تحولاتی شده و بیش از پیش به ما نیاز داشته؛ نیاز به هم صحبتی، همدردی و حمایتی که شاید از او دریغ شده و ماحصل این همه اهمال کاری، شکل گیری و تثبیت بدرفتاری هاست که متاسفانه والدین تا جدی شدن آن ها هیچ فکری برایشان نکرده اند.

اگر می خواهید از بروز مشکلات رفتاری در نوجوان پیشگیری کنید، باید از سن پایین که هنوز بیش از هر کس و هر چیز از شما حرف شنوی و تاثیرپذیری دارد، در مورد مسایل مختلف از جمله دوستیابی و آن چه در مهدکودک یا مدرسه برایش اتفاق می افتد، با او حرف بزنید و طوری رفتار کنید که باور کند بیش از هر کس می تواند به شما اعتماد کند چون در موردش قضاوت نخواهید کرد و تنهایش نخواهید گذاشت. اگر چنین کنید، در نوجوانی تعجب نمی کند که چرا ناگهان می خواهید سر از کار او درآورید و به حریمش سرک بکشید. اگر فرزند شما این پیش زمینه ذهنی را داشته باشد که همه اعضای خانواده حق دارند در تعطیلات نوروز خوش بگذرانند و ما یک خانواده ایم که تفریح و مهمانی مان با هدف در کنار هم بودن تعریف شده است، هرگز درخواست نمی کند شما به مسافرت بروید و او در خانه بماند اما اگر از کودکی هر تفریح، مهمانی و سفری را فقط به خاطر او و نظر او انجام داده اید، حتی اگر خودتان یا دیگر بچه ها انتخاب دیگری داشته اید، حالا نباید منتظر رفتار منطقی باشید. «ما یک هفته به خاطر شما آمدیم شهربازی یا باغ وحش پس شما هم تعطیلات آخر هفته دیگر را باید به خاطر ما بیایید خانه عموجان» وقتی این قانون به کودک تفهیم شود و والدین آگاه برای خوش گذشتن در این مهمانی به ظاهر خسته کننده تمهیداتی اندیشیده باشند، فرزند هم درک می کند که هرگز برای آزادی و داشتن استقلال به حریم دیگر اعضا تجاوز نکند یا قواعد خانواده را زیرپا نگذارد.

 

 

 

ادامه مطلب...

اگر دوست دارید همسرتان را تحت تاثیر قرار دهید و مورد احترام و توجه او باشید و زندگی تان از روز مرگی نجات پیدا کند و احساس کنید برای همسرتان تازگی دارید با ما همراه باشید و از امروز و بعد از خواندن این مقاله دست به کار شوید. اگر جزء آن دسته از زنانی هستید که در زندگی مشترک دچار روزمرگی شده‌اید و به دنبال راه‌کارهایی برای ابراز عشق و علاقه خود به همسرتان هستید و به اصطلاح می‌خواهید رمانتیک‌ترین زن تبیان باشید به این راهکارها توجه کنید.

 

- اواخر ساعت کاری‌اش با او تماس بگیرید و بگویید: «سلام آقا، ببخشید من امروز از وقتی همسرم از خونه رفته دلم براش تنگ شده سرم داغ شده ، قلبم یخ زده ، دستام می‌لرزد. رفتم دکتر ولی اون فقط تو نسخه‌‌ام اسم همسرم رونوشت دکتر می‌گفت فقط کافیه اونو ببینی تا یخ‌های قلبت باز بشه و سرحال بشی، شما اگه همسرم رو دیدید بهش بگید امروز خودشو زودتر برسونه تا من دوباره شاد بشم.» مطمئنا تمام لحظاتی که شما این پیغام‌های مثبت را برای همسرتان می‌فرستید او با لبخند و سکوت در حال گوش دادن به صدای شماست و در قکر این که باید زودتربه خانه بر گردد. خداوند ، سرمایه مهر و محبت را در آغاز زندگى مشترک، بین زن و مرد قرار مى‏دهد و محافظت و نگهبانى از آن را بر عهده خود آن ها نهاده است و این انسان است که باید از این سرمایه، به نحو احسن استفاده کند. یکى از راه‏هاى نگه‏دارى و تقویت این محبت، بروز آن است.

 

ادامه مطلب...

از آن جایی که دارو و درمانی برای کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی به تنهایی پاسخگو نیست، والدین بهتر است روش های تربیتی و برخورد مناسب با این کودکان را فرا بگیرند اما به راستی چگونه باید با این کودکان برخورد کرد؟ روش های تربیتی مناسب این کودکان کدام هستند؟ بزرگ کردن هر کودکی به آموزش والدین نیاز دارد اما کودکی بیش فعال نیروی ویژه ای را می طلبد. اگر به عنوان والدین کودک، نقش خود را به خوبی در مقابل همه کسانی که در درمان کودک شرکت دارند - مانند معلمان، پزشک، روانشناس و حتی سایر اعضای خانواده - ایفا کنید، مهم ترین و بهترین مدافع کودک هستید. نتیجه این حمایت ها و آموزش ها این است که می توانید به کودک بیش فعال خود کمک کنید به سوی موفقیت گام بردارد.

 

1- نگرش و افکار خود را تغییر بدهید.

از آن جا که تعدادی از انتظارات، باورها و پیش داوری های خاص والدین باعث بروز مشکلات ارتباطی والد و کودک می شود، لازم است برخی از شناخت ها در نخستین مرحله اصلاح شوند. مثلا به عنوان والد باید بدانید: رفتار کودک مربوط به یک اختلال است و از روی قصد و عمد نیست، کودک توانایی یادگیری و موفقیت دارد، کودک مجموعه ای از توانایی های منحصر به فرد را دارد که این ویژگی ها ارزشمند هستند. به صورت خلاصه هر چقدر می توانید در مورد این بیماری بیاموزید؛ هر چقدر بیشتر بدانید می توانید به کودک تان بهتر کمک کنید.

 

 

 

ادامه مطلب...

خجالت حسی طبیعی است. هر کسی در شرایط اجتماعی جدید، کمی احساس خجالت و کم رویی دارد. طبیعی است که این حالت در کودکان بیشتر رخ بنماید، اما گاهی ممکن است خجالت کشیدن، شرایط کودک برای بهبود زندگی اجتماعی را تحت تأثیر قرار دهد. در چنین شرایطی، یادگیری کودک دچار اختلال می شود. حس اولیه خجالت، همگانی است و ممکن است از آن به عنوان یک راهکار برای کنار آمدن و رویارویی با شرایط جدید اجتماعی استفاده شود. خجالت ترکیبی از احساسات مختلف است؛ احساساتی مانند ترس و علاقه، تنش و آرامش و.... در هنگام خجالت، ضربان قلب و فشار خون فرد افزایش می یابد. کسی که رو در روی فرد خجالتی قرار دارد، این کم رویی را از برگرداندن نگاه و یا زل زدن به سمت پایین و کم حرفی و توداری او متوجه می شود. طرز صحبت کردن یک آدم خجالتی معمولا آرام، لرزان و مردد است. بچه های کوچک و کم رو دو الگوی رفتاری مشخص دارند؛ نگرانی و احتیاط و هم چنین عدم مشارکت در فعالیت های اجتماعی. این گونه کودکان معمولا بازی های فردی را ترجیح می دهند و کمتر علاقه ای به فعالیت های اجتماعی و دسته جمعی دارند. با این راهکار در حقیقت آن ها با نگرانی ها و استرس های خجالت کشیدن در جمع مقابله می کنند. بچه های کم رو و خجالتی، در برخی مراحل خاص زندگی آسیب پذیرترند. خجالت توأم با ترس در بین نوزادان نسبت به افراد غریبه و نا آشنا دیده می شود و خجالت و کم رویی توأم با احساس دستپاچگی به طور معمول در سنین 4 تا 5 سال بروز می کند.

 

در چه شرایطی بچه ها احساس خجالت می کنند؟

 

شرایط اجتماعی جدید و رویارویی با افراد غریبه دلیل اکثر خجالت ها و کم رویی هاست. بویژه اگر فرد خجالتی، فکر کند که مرکز توجه دیگران قرار گرفته است. یکی از دلایل خجالت کشیدن بچه ها ممکن است حس رقابت در مدرسه باشد. این حالت برای برخی بزرگسالان در محل کار نیز پیش می آید. در مورد کودکان، نقش والدین بسیار مهم است به طوری که متخصصان معتقدند والدینی که دائم به بچه ها یادآوری می کنند که دیگران چه فکری نسبت به آن ها می کنند یا به کودکان خود استقلال کمی می دهند، باعث ایجاد حس خجالت و کم رویی در بچه ها می شوند.

 

 

ادامه مطلب...

با کودکان پرخاشگری که دست بزن دارند، چه کار کنیم؟  دوره نوپایی، یعنی 15 ماهگی تا 5/3 سالگی، مشکل ترین سن تربیتی کودکان است. کودک در این سنین نیاز دارد تا کسب توانمندی هایش را به اطرافیانش نشان دهد و به آن ها ثابت کند حریم و استقلال دارد... نوپا اولین خواسته های زندگی اش را علنی مطرح می کند و با توجه به آستانه تحمل پذیری بسیار پایین مخصوص این سنین، در مقابل دریافت پاسخ منفی بزرگ ترها رفتارهای پرخاشگرانه ای مثل با دست یا پا زدن، پرتاب کردن یا گاز گرفتن از خود نشان می دهد. شاید شما هم چنین رفتارهایی را در فرزندتان دیده باشید اما برای مقابله با آن راه حلی را بلد نباشید بنابراین پیشنهاد می کنم به این راهنمایی ها توجه کنید. کودک نوپا تشویق و تنبیه را می فهمد. متاسفانه بسیاری از والدین تصور می کنند نوپایان متوجه گفتارها و رفتارهای آن ها نمی شوند اما هر آن چه می گویید و انجام می دهید، الگویی برای فرزندتان است بنابراین از همین سنین باید تفاوت رفتارهای درست و غلط را برای او مشخص کنید. رفتارهای پرخاشگرانه کودکان به دو گروه کلامی مثل فحش دادن و داد زدن و غیرکلامی مانند زدن، پرتاب کردن، گاز گرفتن و لگد زدن تقسیم می شود. رفتارهای پرخاشگرانه غیرکلامی از نظر ماهیت تفاوت چندانی با هم ندارند و روشی برای تخلیه خشم کودک محسوب می شوند. رفتار پرخاشگرانه می تواند در تمام سنین بروز کند اما بیشتر در دوره نوپایی و نوجوانی دیده می شود. به علاوه پرخاشگری در فرزندان والدینی که روش تربیتی سهل گیرانه را پیش گرفته اند و تمام خواسته های کودک را برآورده می کنند و رفتارهای زشت او را نادیده می گیرند، به مراتب شایع تر است.

 

  

  ادامه مطلب...

خانه امن ترین جای دنیاست اما بعضی وقت ها همین خانه می تواند به یکی از خطرناک ترین مکان های زندگی تبدیل شود. البته در این زمینه کودکان آسیب پذیرترین قشر هستند بنابراین لازم است که پدر و مادرها حواس شان را خوب جمع کنند تا با حوادث ناراحت کننده روبه رو نشوند. این موضوع در مورد کودکان یک تا پنج سال اهمیت زیادی دارد. پس اگر شما هم جزو والدینی هستید که این روزها فرزندتان تازه به راه افتاده باید محیط خانه را کاملا برای زندگی او ایمن کنید. در این جا چند پیشنهاد داریم تا با کمک آن ها از بابت سلامت فرزندتان خاطر جمع شوید.

 

ایمنی در آشپزخانه

 

اولین بخشی که باید ایمنی آن را کنترل کنید آشپزخانه است. پیشنهاد می کنیم این نکات را در آشپزخانه اجرا کنید:

- تمام کیسه های پلاستیکی را جایی دور از دسترس کودکان قرار دهید.

- همیشه حواس تان به کف آشپزخانه باشد تا مطمئن شوید روی زمین خرده های غذا وجود نداشته باشد. بچه های کوچک هر چیزی که به دست شان برسد را فورا داخل دهان شان می گذارند.

- وقتی کودک مشغول غذا خوردن در آشپزخانه است، همواره مراقب او باشید.

- مواد شوینده و ضدعفونی کننده را در کابینت های زمینی قرار ندهید. اگر هم جای دیگری برایشان ندارید حتما درِ کابینت ها را قفل دار کنید.

- هر وقت مشغول پخت و پز هستید کودک شما باید حداقل یک متر با گاز فاصله داشته باشد تا از آسیب های احتمالی مصون بماند.

- کبریت، فندک، شمع و سایر مواد قابل اشتعال باید دور از چشم کودک در جایی مخفی شوند.

- پس از استفاده از وسایل برقی کوچک مانند غذاساز، آبمیوه گیری، همزن، قهوه ساز و ... حتما سیم برق را جمع کنید و این وسایل را نزدیک لبه کابینت ها قرار ندهید چون ممکن است کودک سیم را با دست بکشد و این وسایل برقی را به زمین بیندازد. در نتیجه ممکن است خودش هم آسیب ببیند.

- اگر می خواهید روی میز آشپزخانه رومیزی پهن کنید، بهتر است این رومیزی تا حد امکان کوتاه باشد چون کودک می تواند آن را بکشد و تمام وسایل میز را روی خودش بریزد یا برای بالارفتن از رومیزی کمک بگیرید.

- هنگامی که کودک روی صندلی مخصوص نشسته است هرگز او را تنها نگذارید. صندلی هایی بخرید که کمربند ایمنی دارند و هر بار وقتی کودک روی صندلی می نشیند، کمربند او را ببندید.

 

 

 

ادامه مطلب...

اور کنید یا خیر بیشتر کودکان برای آزار دادن شما جیغ نمی کشند، بلکه این شور و هیجان زندگی است که در آن ها جاریست و می خواهند هیجانات خود را تخلیه کنند. او به محض تجربه کردن قدرت صدای خود هر کاری می خواهد با آن می کند. چرا او همیشه وقتی در سوپرمارکت یا بانک هستید جیغ می کشد؟ زیرا هنگام داد زدن در یک فضای بسته و بزرگ، صدا پژواک دارد و این ترفندی برای کودکان به منظور جلب توجه والدین خود است. برخی از کودکان فقط به منظور جلب توجه والدین خود جیغ می کشند. این ترفند آن هاست و با این کار می گویند: «به من توجه کنید!». بعضی دیگر نیز برای داشتن چیزی که می خواهند مثل یک تکه شکلات جیغ می کشند. در این حالت به زبان خود می گویند«من... را می خواهم و باید اکنون آن را به من بدهی.»

 

چه کار می توانید بکنید

 

داد زدن سر کودک با صدایی آرام تر چاره کار نیست این مساله فقط مانند مسابقه فریاد کشیدن است که ببینید چه کسی صدای بلندتری دارد. بهترین راه دوری کردن از موقعیت هایی است که کودک را وسوسه می کند تا صدایش را بالا ببرد. یا با پرت کردن حواس او نیز می توانید از این شرایط سخت دوری کنید.

 

ادامه مطلب...

وقتی بچه اول به دنیا می آید یکی از دغدغه های اصلی پدر و مادر ها به خصوص مادر ها در روزهای ابتدایی تولد نوزادشان حمام کردن آنهاست. در این مواقع معمولا بزرگ تر ها و با تجربه ها به کمک می آیند اما بالاخره روزی می رسد که شما با کوچولویتان تنها می مانید و باید خودتان آستین ها را بالا بزنید و برای حمام کردن بچه ها برنامه ریزی کنید.

چند وقت به چند وقت باید بچه را حمام کنید

این موضوع کاملا به خود شما بستگی دارد چون بعضی از بچه ها از بودن در آب لذت می برند. بنابراین اگر کوچولوی شما هم جزو همین دسته است می توانید با یک حمام آب گرم لحظات شادی را برایش مهیا کنید و البته او را حسابی تر و تمیز بیرون بفرستید. فراموش نکنید که شما مجبور نیستید هر روز فرزند خود را حمام کنید. اگر فرزند شما نوزاد است یا اینکه تازه راه افتاده هفته ای یک تا دوبار حمام برایش کافی است تا همیشه تمیز بماند. در ضمن به این نکته هم دقت کنید که حمام کردن بیش از حد بچه ها ممکن است باعث شود پوست لطیف آن ها را خشک کند. بنابراین درباره حمام کردن بچه ها وسواس به خرج ندهید. نکته حائز اهمیت اما شستشوی صورت بچه ها در فاصله هر حمام است. شاید شما به طور روزانه صورت نوزاد خود را با آب بشویید اما اگر بنا به استفاده از صابون است بهتر است حمام به حمام از صابون برای شستن صورت بچه ها استفاده کنید. یادتان نرود که در روزهای ابتدایی تولد نوزاد بهتر است حین حمام کردن او یک نفر دیگر هم که اتفاقا تجربه بیشتری نسبت به شما دارد کنارتان باشد چون علاوه بر این که می تواند به شما کمک کند هم چنین می تواند اگر چیزی را فراموش کرده اید برای تان بیاورد تا مجبور نشوید کودک خود را در حمام تنها بگذارید. در ضمن بغل کردن بچه ای که بدنش خیس است و روی دست های شما لیز می خورد چیزی است که فقط به تجربه احتیاج دارد. فراموش نکنید که یک حمام آب گرم می تواند بچه هایی را که زیادی گریه می کنند آرام کند و به طور کلی به بچه ها آرامش دهد. پس مطمئن شوید آبی که برای حمام نوزاد خود استفاده می کنید 100 درصد گرم باشد.

کجا باید نوزاد خود را حمام کنید

وقتی بچه تازه به دنیا آمده و زیادی کوچک است حتما نباید او را داخل حمام عریض و طویل بشویید بلکه می توانید برای شستشوی او از سینک دستشویی یا حتی ظرفشویی استفاده کنید چون علاوه بر این که جمع و جور است سبب می شود شما هم تسلط بیشتری داشته باشید. اگر تصمیم گرفتید نوزادتان را در حمام بشویید حتما از یک صندلی برای نشستن خودتان استفاده کنید یا یک زیرانداز اسفنجی که مخصوص حمام است روی زمین پهن کنید و روی آن بنشینید تا حسابی بر اوضاع مسلط شوید.

 

 

 

ادامه مطلب...

یک بچه بهتر است یا دو تا؟ دوتا بهتر است یا سه تا؟ سه تا بهتر است یا چهارتا؟ یک جین بهتر است یا دوجین؟ هیچ کسی در دنیا نیست که به این پرسش ها پاسخ درست بدهد و بتواند مدعی شود که درست ترین پاسخ را به زبان آورده است، اما همه می دانند تک فرزندها از تنهایی رنج می برند. هر خانواده قصه خودش را دارد؛ بعضی ها امورات شان با یک بچه نیز می گردد و بعضی ها هر چه بچه داشته باشند باز هم قانع نمی شوند. گروه اول بر ایده تک فرزندی پافشاری می کنند، چون باور دارند که زندگی با کودکی یکدانه راحت تر و جذاب تر است؛ گروه دوم نیز خانواده ای شلوغ را می پسندند که در آن بچه ها از سر و کول هم بالا بروند و خانه یک لحظه روی آرامش به خود نبیند. اما لزوما نه این ها درست می گویند و نه آن ها؛ حرف هیچ کدام شان نیز لزوما غلط نیست و با توجه به شرایط متعدد تبیین می شود، اما نوع انتخاب هر کدام از این دو گروه پیامدهایی دارد که همواره خانواده را با آن درگیر می کند.

 

 

 

ادامه مطلب...

از مهم ترین و اساسی ترین ارکان یک نظام سیاسی، مسئله انتخابات است. انتخابات روشی است که براساس اعمال و اجرای آن حکومت ها از طرف ملت ها به رسمیت شناخته شده و اعضاء مهم و اجرایی ساختار سیاسی حکومت توسط مردم از طریق شیوه های مستقیم یا غیرمستقیم برای نگهداری و حفظ آرمان ها و اهداف جامعه به مسئولیت گمارده و عهده دار امور مملکت می شوند. انتخابات در نظام های مردم سالار شیوه معمول تغییر در هیئت حاکمه و انتقال قدرت است و الزاما بعد از تجلی اراده مردم از طریق صندوق های رأی سیاست های رایج یا تایید یا مورد تعدیل و یا تحول قرارمی گیرد. در واقع انتخابات به عنوان ابزاری که می تواند سهم مردم را در حاکمیت نظام سیاسی و اجتماعی تعیین و محقق سازد در راس همه امور قرار می گیرد تا بتواند به آن نظام وجهه ای دموکراتیک و مردم سالار بخشد.

                                                                                                         ادامه مطلب...