سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پرورشی

چند وقت است که ازدواج کرده اید؟ آیا در این مدت با همسرتان بگو مگو کرده اید؟ نگویید که هیچ وقت با هم اختلاف نظری نداشته اید! که باور نمی کنیم. نگویید که هیچ وقت از دست همسرتان عصبانی نشده اید که این را هم نمی پذیریم! دعوا کردن، جر و بحث و گله و شکایت کردن جزء موارد طبیعی ارتباطی هستند و برای همه زوج ها چه پیر و چه جوان پیش می آیند... بعضی از افراد تصور می کنند اگر دعوا نکنند ثبات و سلامت ارتباط خود را تضمین کرده اند، به همین علت تلاش می کنند به همه نشان دهند که اصلاً دعوا نمی کنند. غافل از این که موفقیت حقیقی زمانی حاصل می شود که دو نفر بتوانند اختلافات یکدیگر را متوجه شده و سپس بپذیرند. تنها در این صورت است که دو نفر می توانند عشق واقعی خود را نثار یکدیگر کرده و از ثمرات واقعی ازدواج بهره بگیرند. می پرسید چگونه؟ مطلب زیر را بخوانید:

هیچ دو زوجی مشکلات شان را مانند دیگری حل نمی کنند و هم چنین تعریف زوج ها از«حل کردن مشکل» نیز به طور کلی از یک خانواده به خانواده دیگر کاملاً متفاوت است. اما خانواده های سالم اغلب از سه تکنیک زیر برای حل مشکلات شان بهره می گیرند:

بررسی و تائید: اغلب با اتکا به این روش زوجین با یکدیگر مصالحه و سازش می کنند، و مشکلات شان را برای رسیدن به توافق دو جانبه حل می کنند. در این گروه حتی در داغ ترین نقطه بحث هم باز این اجازه را به همسر خود می دهند که حرف های دلش را بزند و به او این اعتبار را می دهند و حرف های او را با ارزش می پندارند حتی اگر نظر شخصی شان چیز دیگری باشد و اصلاً با او موافق نباشند. با بکارگیری این شیوه به مرور زمان نوعی احترام دو جانبه در ارتباط حکم فرما می شود و به مرور زمان از تعداد دفعات بحث و مشاجره ای که ممکن است زوجین با آن روبرو شوند کاسته می شود.

تغییر لحظه ای: دو طرف جوش می آورند و یک بحث داغ راه می افتد و نهایتاً هر کس بحث را به سوی دلخواه سوق می دهد. حال چطور افرادی که نحوه صحیح جر و بحث را نمی دانند باز هم می توانند زندگی خوب و خوشی را دنبال کنند؟ البته حقیقت این جاست که همه زوج هایی که تا این حد با هم دعوا و جر و بحث می کنند، اینقدر خوشحال نیستند و زندگی پایداری را دنبال نمی کنند. این گروه دچار تغییرات لحظه ای هستند. چرا که در یک لحظه تا آخرین حد با هم دعوا می کنند، اما لحظه ای بعد هیچ چیز به دل نمی گیرند و دعوا را به دست فراموشی می سپارند و چون از حس بخشش بالایی برخوردار هستند به آسانی می توانند در کنار هم به آرامش برسند.

 

 

ادامه مطلب...

نمی شود گفت کدام یک از مردم جهان در ازدواج خرافی ترند، آلمانی ها که می گویند اگر عروس و داماد به کمک هم و با دست راست، در مراسم عقد، کنده درختی را اره کنند حتما خوشبخت می شوند یا سیاهپوستان قاره آمریکا که معتقدند بعد از عقدکنان اگر همراه شریک زندگی شان از نقطه ای به نقطه دیگر، پرشی بلند داشته باشند با موفقیت، دنیای تجرد را پشت سرمی گذارند و به سلامت وارد زندگی مشترک می شوند. وقتی پای ازدواج در میان است به جز آن هایی که به غیر از عقل، تسلیم نیرویی دیگر نمی شوند، همه آدم ها فارغ از رنگ و جنس و تبارشان به نیروهایی بی پشتوانه چنگ می زنند؛ یک زمان به جادو و جمبل، یک زمان به رویا و خیال و یک زمان به ریسمانی بافته شده از خرافات.

خرافات در ازدواج ریشه هایی قطور و قدیمی دارد. آدم ها از زمانی که فهمیده اند برای خوشبخت بودن باید کنار جفتشان قرار بگیرند از همان زمان نیز به دنبال خرافات بوده اند، چون گمان می کردند برای یافتن بهترین همدم و شریک زندگی باید از نیروهای ماورایی کمک گرفت و برای حفظ این همدم در کنار خود باید دوباره این نیروها را به کار بست.

در ایران به این نیروها جادو می گویند، مثل آن جوشانده های عجیب یا کاغذهای پوشیده از شمایل آدم هایی وهم آلود که در کاسه های آب خیسانده می شود و مخفیانه به خورد دختر و پسرهایی داده می شود که بزرگ ترها فکر می کنند بدخواهان آن ها بخت شان را بسته اند یا مثل آن کاسه های چینی مصرف نشده ای که دختران دم بختی که تا به حال هیچ مردی آنها را نپسندیده اند باید به کمک چوب کبریت و آب زعفران دور تا دور آن جملاتی بنویسند تا هر چه زودتر آن سوار سفیدپوش از راه برسد.

گاهی نیز باید وردهایی خوانده و به سمت دختر و پسر دمیده شود تا تیر خواسته به هدف اجابت، اصابت کند یا بعضی وقت ها گیاهانی خشک با هم مخلوط و روی آتش سوزانده شود تا دود برخاسته از آن، گره از بخت جوان ها باز کند. بعضی از این گیاهان مثل جرقه اند و وقتی روی آتش می روند می ترکند و سر و صدا ایجاد می کنند و درست همان زمان است که معتقدان به جادو به گمان ترکیدن چشم حسودانی که بخت جوان ها را می بندند، ذوق زده می شوند.

اما هیچ کدام از این کارها فایده ای به حال بخت جوان های دم بخت ندارد چون گره کار آنها در نوع تفکرشان نسبت به زندگی است نه در اشکالی که تصادفی در ته فنجان قهوه نقش می بندد و نه در اشک های چکیده یک شمع روی میز و نه در اشعار شعرایی که به گمانِ گیرنده فال، بعد از قرن ها وصف حال آن ها را می گوید، اما با این حال بازار کسانی که با توسل به خرافات یا جادو، خبرهای امیدوارکننده به مردم می دهند هنوز بازاری داغ و پر سود است.

 

 

ادامه مطلب...

کارآفرین بودن فقط خلق کردن یک بنگاه جدید نیست. گاهی اوقات سخت ترین بخش کار مربوط به خود افراد است؛ یعنی خود را برای سفری که در پیش دارید، آماده کنید. اخیرا در کارگاهی آموزشی در مورد تجاری سازی تکنولوژی به مدت 8 هفته تدریس کردم و طی ارائه واحدهای درسی دو واقعیت را در ذهن داشتم. یکی این که من خودم کارآفرین هستم. وقتی این مرحله از بازنوآوری را می گذرانم، به مسائلی توجه می کنم که هر شرکت تازه کاری باید آن را برای خود حل کند؛ یعنی تعریف هدف و ارزش و چگونگی وقوع آن. دوم این که لیست کردن برنامه های آینده خودم از طریق یک طرح کسب وکار - که دانشجویانم باید مشابه آن را ایجاد کنند - به طور باورنکردنی کار مفیدی است. این فرآیند باعث می شود ایده های بزرگ و مهم شکل بگیرند و سپس از محتوا به بازار جهش داشته باشیم. طی کردن این فرآیند و ایجاد یک استراتژی فوری، برای توسعه شخصی افراد نیز مفید است؛ چیزی که آن را کارآفرینی درونی می نامم. اگر شما نیز حس می کنید که باید کسب و کاری را راه اندازی کنید، برای ایجاد طرح شخصی تان چارچوبی مورد نیاز است. مطالعه می تواند در این راه به شما کمک کند. اما چرا سیستمی را به کار نمی گیرید که منطقی و آزمایش شده باشد و روزانه از سوی کارآفرینان بلندپرواز برای ایجاد شرکت هایی مشابه گوگل یا اپل به کار گرفته شده باشد؟ برای کارآفرینی درونی اگر می خواهیم تلاش زیادی به کار ببریم، باید به سوالات اساسی زیر پاسخ بدهیم:

دارایی فکری من چیست؟

کسب و کارهای تازه راه اندازی شده بر اساس ابتکار و تخیل و نوعی دانش کلیدی ایجاد شده اند که نشان دهنده قصد و نیت آن ها است. بنابراین باید فکر کنید که دارایی فکری شما چیست؟ مبنای قدرت کلیدی شما و نیز استعدادها و دانشی که در شما جمع آوری شده، همان دارایی فکری شما است. بر این مبنا، کارهایی را که انجام آن ممکن است، تصور می کنید. همان طور که کارآفرینان زیرک از دارایی فکری خود استفاده می کنند تا شرایط را رقابتی نگه دارند، شما نیز باید از هوش و مهارت های خود برای توسعه کارهایی که امکان پذیرند، استفاده کنید. در چه کاری عملکرد خوبی دارید؟ در چه کاری قصد دارید که عملکرد خوبی داشته باشید؟

 

 

ادامه مطلب...

امنیت کودکان در دنیای مجازی: اگر فرزندتان ساعت های متوالی پای رایانه می نشیند و با آدم های ناشناس چت یا سعی می کند صفحه مقابلش را از شما پنهان کند، زنگ خطر به صدا درآمده است و شما باید به عنوان والدین به وظیفه اصلی تان یعنی مراقبت از کودک بپردازید اما داد و قال و جمع کردن رایانه، اصلا راه حل خوبی نیست...

سال های طولانی است که حضور کودکان در دنیای مجازی، به یکی از دغدغه های مهم والدین تبدیل شده است و جامعه شناسان و روان شناسان دست به کار شده اند تا راه چاره ای پیدا و این مشکل را به نفع والدین برطرف کنند و در همین حال به کودکان نیز فرصت دهند تا از این اتفاق تازه استفاده کنند. با وجود این، مشکلی در ایران وجود دارد که خارج از ایران کمتر پیدا می شود و آن، کاربلد بودن بچه ها بیشتر از خانواده هایشان است. در ایران یک کودک 5 ساله راحت تر پای رایانه می نشیند و به سوراخ سنبه های آن سرک می کشد، تا پدر و مادر سی و چند ساله اش. تجربه ثابت کرده، هر چقدر نابلدی پدر و مادر در استفاده از اینترنت بیشتر باشد، احتمال به خطر افتادن کودک یا نوجوان شان بیشتر است. این تجربه، بیشتر از آن که از روی آمار دقیق و قطعی بیاید، از روی نگاه به دوروبر و شنیده هاست و صدالبته پرونده هایی که اداره نظارت بر فضای سایبری از آن ها صحبت می کند. با این توضیحات اولیه توصیه می شود به این نکته ها توجه کنید:

1 .اگر کودک یا نوجوان شما پس از ساعت های طولانی پای رایانه نشستن، رفتارهای مشکوکی پیدا کرده است، استفاده از رایانه را کاملا ممنوع اعلام نکنید. سعی کنید با او صحبت کنید و پای درد دلش بنشینید.

2 .پرخاشگری، استقلال طلبی بیش از اندازه، سکوت های طولانی و از این نوع رفتارهای نامعمول، می تواند نشانه ای ناخوشایند باشد. یکی از راه های نجات این است که رایانه را به اتاق نشیمن منتقل کنید و صفحه آن به گونه ای باشد که بتوانید فعالیت های کودک تان را در اینترنت زیرنظر داشته باشید.

3 .مراقبت از کودک در فضای مجازی، باید شبیه سایر مراقبت های تان نامحسوس باشد اما از روبرو شدن با او نترسید و فکر نکنید با شما وارد بحث می شود و کمبود اطلاعات شما را به رختان می کشد. جلوی ضرر را از هر جا که بگیرید، منفعت است.

4.مایکروسافت در برنامه هایش به شما امکان می دهد تا دسترسی به برخی سایت ها را محدود کنید و فضای مجازی آرام تری برای کودک تان بسازید.

 

 

 

5 .سعی کنید فضای مجازی را بیشتر بشناسید و از خطرهای آن آگاهی پیدا کنید. دانستن خطرهای موجود، به شما کمک می کند تا عکس العمل مناسب تری در مقابل کودک تان داشته باشید. ادامه مطلب...

اسباب بازی کودکان به سن آن ها بستگی دارد. به طور مثال، یک کودک دو ماهه به وسایل متحرکی که صدای جالب توجهی نیز دارند، علاقه دارد در حالیکه یک کودک 15 ماهه به هیجان بیشتری نیاز دارد. به طور مثال، دوست دارد در آشپزخانه اسباب بازی خود آشپزی کند. در این جا بهترین اسباب بازی برای کودکان 3 تا 6 ماهه را معرفی کرده ایم. وقتی کودک به این سن می رسد توجهش به دستانش جلب می شود و احساس می کند که چقدر سرگرم کننده هستند. به همین دلیل دیگر آن ها را مشت نمی کند. او می تواند انگشتان خود را بمکد و از آنها برای گرفتن اسباب بازی ها و وسایل مختلفی که در دستانش گذاشته می شوند، استفاده کند. او همچنین یاد می گیرد تا اسباب بازی ها را بردارد او خیلی زود یاد می گیرد تا اسباب بازی را بین دستان خود عقب و جلو ببرد و مچ دست خود را به همه طرف بچرخاند و در نهایت آن ها را داخل دهان خود بگذارد. مطمئن شوید که اسباب بازی ها به اندازه کافی امن هستند زیرا کودک آن ها را می جود. برای این منظور، به برچسب اسباب بازی ها توجه کنید. هرگز وسایل فنری را به گهواره یا تخت کودک خود نبندید زیرا ممکن است باعث خفگی یا گیر افتادن او شود. در 6 ماهگی کودک می تواند بنشیند. این دید تازه ای از جهان اطراف به او می بخشد.

مرکز فعالیت

این وسیله بازی در واقع انواع گوناگون دارد و همه آن ها اسباب بازی های آویزان دارند یا خودتان می توانید وسایل دلخواه را از آن ها آویزان کنید. این وسیله برای کودکانی است که هنوز نمی توانند را ه بروند. کودک می تواند به وسایل ضربه بزند، آن ها را بکشد، بتاباند و صدای آن ها را در بیاورد. از 5 ماهگی به بعد چون کودک می تواند با دست یا زانوهای خود وسایل را هل بدهد، بهتر است این وسیله را از دسترس او دور کنید.

جغجغه های سبک وزن

کودکان از ایجاد صدا لذت می برند. به او جغجغه بدهید و اجازه دهید تا آن را تکان دهد. کودکان در این سن بسیار موسیقی را دوست دارند و به ریتم آهنگ ها احترام می گذارند. به همین دلیل، خوب است جغجغه هایی با صداهای جالب را به دست کودک خود بدهید تا سرگرم شود.

 

 

ادامه مطلب...

تغذیه مناسب اهمیت زیادی در تندرستی انسان و پیشرفت او در امور اجتماعی دارد. امروزه تغذیه مناسب یکی از گزینه های رفاه محسوب می شود. به همین دلیل چاقی دوران کودکی یکی از مهم ترین مسائل پزشکی است زیرا تاثیر زیادی بر زندگی کودک دارد و خطر ابتلا به بیماری ها را در او افزایش داده و باعث ایجاد مشکلات روحی واجتماعی می شود. احتمال بروز چاقی در بزرگسالی در کودکان چاق زیاد است و هم چنین خطر بیماری هایی مثل بیماری قلبی و سکته به همان نسبت زیاد است. بنابراین آموزش تغذیه به کودکان و نوجوانان در زمان رشد در سلامت خانواده و بالتبع آن جامعه تاثیر خواهد داشت. ادامه مطلب...

بی انصافی است اگر برای مناسبت ساده ای مثل«جشن تولد» بچه ها برایشان کم بگذاریم، به روی خودمان نیاوریم یا حتی روی این مناسبت ویژه چشم ببندیم، آن هم در شرایطی که عکس ها، خاطره ها و شیطنت های تولد در سال های بزرگسالی تصویر بهتری از شما برای بچه هایتان می سازد و آن ها باورشان می شود که شما پدر و مادر خوبی بوده اید. پس به برنامه هایی که می توانید برای جشن تولد کودک تان داشته باشید... نگاهی می اندازیم، اما در تمام این برنامه ها، دوربین عکاسی یا فیلمبرداری را فراموش نکنید. ادامه مطلب...

بی انصافی است اگر برای مناسبت ساده ای مثل«جشن تولد» بچه ها برایشان کم بگذاریم، به روی خودمان نیاوریم یا حتی روی این مناسبت ویژه چشم ببندیم، آن هم در شرایطی که عکس ها، خاطره ها و شیطنت های تولد در سال های بزرگسالی تصویر بهتری از شما برای بچه هایتان می سازد و آن ها باورشان می شود که شما پدر و مادر خوبی بوده اید. پس به برنامه هایی که می توانید برای جشن تولد کودک تان داشته باشید... نگاهی می اندازیم، اما در تمام این برنامه ها، دوربین عکاسی یا فیلمبرداری را فراموش نکنید.

برنامه خانوادگی

اعضای نزدیک خانواده را به خانه تان دعوت کنید و شام را از یکی از رستوران های نزدیک سفارش دهید. اگر دست تان نمی رود پول پای شام تولد بدهید یا از آن والدین سخت گیر هستید که به هیچ عنوان اجازه نمی دهند پای غذای رستورانی به خانه شان باز شود، مدام به خودتان یادآوری کنید که مهم نیست من می خواهم مهمانی کاملی ترتیب بدهم که مو لای درزش نرود. مهم این است که کودکم بتواند در شب تولدش غذای موردعلاقه اش را نوش جان کند. برای دعوت مهمانان هم از کودک تان پرس و جو کنید. اجازه دهید مهمان های دلخواهش را در فهرست ویژه داشته باشد. او حق دارد همبازی هایش در فامیل را به این مهمانی دعوت کند و در جمع بزرگ ترهای فامیل ننشیند. مدام به بچه ها نگویید سر و صدا نکنند و زیر دست و پای بزرگ ترها نپلکند. یادتان باشد مهمانی مخصوص کودک شماست و نباید آخر شب کارتان به جنگ و قهر بکشد. از پیش از آغاز مهمانی، اتاقی را مشخص کنید و وسایل بازی کودکان را در آن جا قرار دهید. ادامه مطلب...

اگر تصمیم به ازدواج گرفته اید حتماً از اتفاقاتی که گاهی چندان خوشایندتان نیست نگران می شوید و یا ممکن است از این که شریک آینده زندگی تان اعتماد کافی به اهداف و برنامه های زندگی تان نداشته باشد یا بدبین باشد هراسان شوید. توافقات پیش از ازدواج می تواند سلامت رابطه زناشویی تان را تائید کند و جلوی هدر رفتن سرمایه های مادی و معنوی تان را بگیرد. هر توافق پیش از شروع زندگی مشترک، احتمال جدایی اختلاف و درگیری های آینده را کم می کند.

1ـ رویکرد درستی را از مسایل مالی بدست آوردید. توافقات پیش از ازدواج معمولاً به مسایل مالی محدود می شوند، شما و طرف مقابل تان باید درباره مسایل مالی درست و واضح حرف بزنید، پنهان کاری نکنید توقعات و نیازهای مادی تان را مطرح کنید و با صداقت درباره آن چه که می توانید در این رابطه هزینه کنید، حرف بزنید. مطمئن باشید هر چقدر راستگوتر باشید در دوران نامزدی عقد و ازدواج تان آرامش بیشتری خواهید داشت و از رابطه لذت خواهید برد. ادامه مطلب...

افسردگی بالینی در زنان و مردان منجر به از دست رفتن انگیزه و شادی های زندگی و غمگینی می شود. اما افسردگی در افراد مختلف، با نشانه های متفاوتی بروز پیدا می کند. در این مطلب، علایمی را نام برده ایم که مردان هنگام افسردگی از خود نشان می دهند.

1.    خستگی

افرادی که زیر بار تغییرات روحی و جسمی افسرده شده اند، احساس خستگی می کنند، کارایی آنها پایین می آید و انرژی کافی برای فعالیت، مکالمه و حتی فکر کردن هم ندارند. مردها ممکن است بیشتر از زنان خستگی ها یا دیگر نشانه های افسردگی خود را نشان دهند. ادامه مطلب...